-->

recent post

get this widget here

Wednesday 27 June 2012

Fitnah itu lebih teruk dari Membunuh



Kiter terpanggil untuk buat Entri pasal FITNAH ni..hati rasa tak sedap ni ada entri dah mengundang kontroversi..Niat kiter cuma untuk mengabdikan kenangan kami satu kumpulan study di salah ertikan dan... This is my blog, so tak kisah lah kiter nak post gambar saper pun..tp rasa bersalah tetap ada sekiranya sesuatu berlaku disebabkan entri terdahulu..

SESUNGGUHNYA fitnah merupakan satu elemen yang cukup bahaya, apatah lagi fitnah terhadap agama yang boleh menjurus kepada hukum membunuh, kerana al-Quran ada menegaskan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripada pembunuhan.(Maksud ayat 191 dan 217 surah al-Baqarah) . Jangan main2 dengan fitnah ni..besar hukumnya..

Baginda Rasulullah s.a.w. pernah menegaskan dalam salah satu hadisnya yang bermaksud:

Bersegeralah lakukan amalan-amalan yang baik-baik (jika ia pada waktu siang jangan tunggu hingga menjelang malam yang gelap gelita), kerana ia akan menimbulkan fitnah.

Ia seperti seorang lelaki di mana pada waktu pagi dia seorang Muslim dan apabila menjelang petang atau malam dia menjadi seorangkafir pula, dia menjual agama kerana kepentingan dunia yang terlalu sedikit. (Hadis Sohih riwayat Imam Ahmad, Muslim dan Tirmizi daripadaAbu Hurairah)

Apa yang dijelaskan oleh baginda Rasulullah s.a.w. menerusi hadis di atas ialah terdapat orang Islam sendiri yang melakukan fitnah dengan tindakannya terhadap agamanya sendiri semata-mata mengecapi habuan dan janji dunia yang bersifat sementara. Sedangkan fitnah yang dilakukannya benar-benar mencabar agama yang dianutinya dan menjadibahaya kepada pegangan akidah dan kepercayaan kepada Allah SWT selakuPencipta alam maya ini.

Fitnah yang terjadi itu boleh berlaku kerana orang yangterlibat itu sama ada benar-benar tidak memahami atau memiliki ilmu-ilmu fardu ain ataupun kerana berhasrat meraih kepentingan dengan penampilan agama, atau memang di kalangan orang-orang munafik.Ketiga-tiga kategori manusia itu dianggap golongan yang jahat kerana mahu memburukkan Islam.

Kiter pinjam ayat-ayat ni dari FORUM INI. Actually, kiter pun tak de lah mahir sangat tentang isu-isu agama ni tapi ini untuk peringatan kepada semua lah..soal agama ni jangan di buat main..

Last sekali..sape yang mulakan tu...jangan nak sentap sangat lah, i'll protect my frenz,diorang tu dah macam keluarga kiter..cubit paha kanan, paha kiri terasa..so sebelum tulis sesuatu, buktikan kesahihan dulu..jangan main nak hentam kromo je..kan kiter dah membebel ni...

bai n much luv




Terima Kasih Kerana Membaca. Suker? Comment lah Cket :)

1 000 orang nak tahu:

NAL said...

setuju sangat.

btw follow sini :)

Ramai yang Suker