-->

recent post

get this widget here

Wednesday 4 July 2012

Segulung ijazah untuk jawatan SPM



Uollss mesti ader terdengar berita 2, 3 hari lepas lah kalau tak silap kiter..hurm kiter ada terdengar dan terbaca berkenaan pengumuman SPA bagi pemegang ijazah berkelayakan untuk memohon jawatan SPM

Pengumuman dari SPA :
Calon berkelayakan Ijazah Sarjana Muda kini dibenarkan untuk memohon dan dilantik ke jawatan yang berkelayakan Sijil Pelajaran Malaysia. Ini bertujuan bagi membolehkan semua calon bersaing bagi memohon mana-mana jawatan yang bersesuaian tanpa sekatan tahap kelayakan akademik yang dimiliki calon. Oleh yang demikian, dengan pelaksanaan kaedah ini, semua calon boleh memohon mana-mana jawatan yang dimohon tersebut dua (2) peringkat lebih rendah daripada kelayakan akademik tertinggi yang dimiliki calon.




Ape pandangan uolls..? hurm..my opinion lah kan..kiter raser cam tak setuju plak..ok ini just my opinion je lah kan..terpulang nak terima atau tak..masing2 ada pendapat masing-masing..k cam kiter, kiter raser macam tak patut , ye lah budak-budak pemegang ijazah ni..diorang study bagai nak giler nak dapat kan segulung ijazah n then tambah lagi dengan hutang-hutang diorang tp alih2 dapat mohon untuk jawatan SPM plak..kalau macam tu baik dari awal2 tak payah amik ijazah kot..

Ok, maybe kerajaan nak bagi peluang kepada pemegang ijazah tetapi masih menganggur tapi why not kerajaan buka lebih peluang untuk pemegang ijazah dengan jawatan yang bersesuaian dengan sijil mereka kan..at least berbaloi jugak le diorang ni belajar bertahun-tahun n bekerja mengikut kelayakan sebenarkan. Apa akan jadi plak kepada yang hanya memegang sijil SPM ?..sudah tentu-tentunya calon yang memegang ijazah akan di beri lebih perhatian berbanding pemegang SPM..

Tapi ye lah kiter bercakap dari sudut yang -ve skang ni , ada jugak sudut +ve, dengan lambakan graduan yang mengangur di luar sana mungkin dengan cara ini para graduan yang memiliki Ijazah Sarjana Muda tidaklah sampai bertahun-tahun lamanya meneruskan kehidupan secara penganggur dengan cara memohon jawatan rendah dan merasainya sendiri alam pekerjaan yang sebenar dengan dasar keterbukaan seperti ini.

So terpulang kepada individu itu sendiri..tepuk dada tanya selera..ini just my opinion, mungkin pandangan uolss berbeza dengan kiter..tp ye lah kiter berhak untuk dapatkan yang terbaik untuk diri kiter..Perkara macam ni ada pro n kontra..ada baik ada buruk..fikir-fikir kan lah..

bai n much luv



Terima Kasih Kerana Membaca. Suker? Comment lah Cket :)

0 000 orang nak tahu:

Ramai yang Suker