-->

recent post

get this widget here

Friday 19 October 2012

Fakta Menarik Tentang Hujan

Assalamualaikum,

Hope semuanya sihat hendaknya..sekarang ni hampir setiap hari hujan..dah nak masuk musim tengkujuh ni..harap-harap takde tempat yang banjir tapi setiap tahun kiter dengar berita tentang banjir ni kalau menjelang musim tengkujuh..

Aishh tetiba je cakap pasal hujan je..tak de lah, masa buat entri ni hah..air hujan mencurah-curah menimpa bumi ibarat hati dan perasaan kiter yang sedang di timpa hujan jugak..ahakkk..di timpa hujan ye..ye lah tadi, parking jauh..kena hujan, dah nasib badan.. maksud tersirat banyak ni..

Minggu ni, start hari Isnin sampai lah ke hari ni , Jumaat..hati kiter berlagukan hujan..wah bermadah pujanga plak ye..banyak yang berlaku dalam masa seminggu ni..masa boleh berubah begitu juga kepercayaan orang kepada kita..sukarnyer untuk memahami situasi yang berlaku sekarang..di mana silapnya?..Jasa-jasa dan kerja-kerja yang dilaksanakan sudah tidak di hargai..tapi tidak mengapa Allah itu ada dan sangat ADIL..akan masih menghormati dan cuba menurut segala arahan tapi sangat terkilan dengan perkara yang sedang berlaku dan tak tahu lah sehingga biler..kiter cuba untuk bersikap rasional dan profesional tapi biasa lah perempuan, emosi mengatasi akal..Wah jauh merepek ni..sory-sory ye..dah jadi tempat luahkan perasaan plak ni..yang benarnyer kiter just nak share pasal HUJAN ni..hehehe..mood sedih tetiba ceria..ntah ape-ape ntah...moh kiter ke agenda utama

11 Fakta Menarik tentang Hujan 


1. Rata-rata kecepatan jatuhnya air hujan hanyalah 8-10 km/jam
2. Air jatuh ke bumi dengan kecepatan yang rendah  
3. Ketinggian minimum awan hujan adalah 1.200 meter
4. Kesan yang ditimbulkan oleh satu titis air hujan yang jatuh dari ketinggian tersebut sama dengan benda seberat 1 kg yang jatuh dari ketinggian 15 cm
5. Awan hujan pun dapat ditemui pada ketinggian 10.000 meter
6. Dalam satu detik, kira-kira 16 juta ton air menguap dari bumi
7. Jumlah ini sama dengan jumlah air yang turun ke bumi dalam satu detik. Dalam satu tahun, diperkirakan jumlah ini akan mencapai 505x1012 ton. Air terus berputar dalam daur yang seimbang berdasarkan “takaran”. 
8. Butiran air hujan berubah bentuk ratusan kali tiap detik

9. Kalau butiran air hujan itu dibekukan akan membentuk keping kristal yg indah, tidak seperti air biasa yang di bekukan di freezer.
10. Setelah hujan turun, tanah, lalang, rumput akan mengeluarkan bau wangi yg khas, senyawa ini dinamakan 'petrichor'.
11. Dan fakta terakhir yang paling misteri dan mengejutkan ilmuan. Hujan memiliki kemampuan untuk menghipnotis manusia untuk me-resonansi-kan ingatan masa lalu. Dan tanpa bisa mendapatkan bukti ilmiah, para ilmuan hanya bisa menyimpulkan “Di dalam hujan, ada lagu yang hanya bisa didengar oleh mereka yg rindu”.

  
Hah, amacam? banyak tak dapat info ?...hope membantu ye kalau ada adik-adik yang kena buat kajian tu..hukhuk..k lah time to study n finished my assignment..n sok ader test..tak de study lagi..chow! 

Terima Kasih Kerana Membaca. Suker? Comment lah Cket :)

0 000 orang nak tahu:

Ramai yang Suker